Peter Ståhlberg på Wasaline: ”Vi får effektiv support dygnet runt”

Passagerarfärjan Aurora Botnia trafikerar varje dag över Kvarken mellan Vasa och Umeå. På fartyget ryms upp till 800 passagerare, men också en hel del fraktfordon. Aurora Botnia lyder under rederiet Wasaline.

Ända sedan år 2014 har Entia utfört utvecklingsarbete inom ICT åt rederiet. Bland annat utrustning, serverlösningar, dataförbindelser och telefonisystem har levererats åt dem under årens gång, och fokus har varit på både Aurora Botnia och i terminalerna. Dessutom har Entia utfört IT-chefskonsultation åt rederiet, vilket innebär att Entia gör de uppgifter som en IT-chef vanligtvis skulle göra inom kundföretaget. Konsultationen har varit uppskattad av Wasalines VD Peter Ståhlberg.

–  Då vi samarbetar med Entia behöver vi inte anställa IT-personal. Det är kostnadseffektivt eftersom vi får effektiv support dygnet runt. Då vi inledde samarbetet var vårt mål att ha någon till förfogande inom området som kunde arbeta under obekväma tider – även under nätterna.

Entia är en del av Wasalines familj

Ståhlberg menar att Entia alltid finns närvarande, har den kunskap som behövs inom ICT och faktiskt visar intresse för Wasalines verksamhet. Dessutom pratar Entia alltid klarspråk då de kommunicerar med rederiet.

–  Det är viktigt, för då vet vi vilka beslut vi faktiskt ska ta. På Entia finns alltid kunskapen om vad vi behöver.

Enligt Ståhlberg var det känslan av ärlighet och yrkeskunskap som gjorde att man på Wasaline ville prova anlita Entia. En känsla som visade sig vara rättfärdigad eftersom insatsen utvecklades till ett kontinuerligt och flerårigt samarbete mellan Entia och Wasaline. I dag uppfattar Ståhlberg att Entia är en del av rederiet.

–  Entia håller alltid vad som lovas, också tidtabeller. Idag är Ronnie Ollila som en i familjen här på Wasaline. Han är ärlig och ställer alltid upp i vått och torrt, säger Ståhlberg.

Ronnie Ollila som är VD för Entia håller med om att pålitlighet är viktigt.

–  Jag tror att det är pålitligheten som vi gav dem från början som är grunden för hur vi lyckades bygga upp samarbetet med Peter, säger Ollila.

Allt från en och samma leverantör

Idag har Wasaline ett fördelaktigt och nymodigt helhetssystem inom ICT. Förutom de lösningar och förbindelser som Entia själva har levererat till Wasaline så har de också koordinerat arbetet till utomstående systemleverantörer.

–  På Entia är de insatta i vårt bokningssystem fastän de inte själva levererat systemet. De har läst på under resans gång så att de fått expertis inom området, säger Ståhlberg.

Ollila berättar att deras målsättning har varit att ge Wasaline allt genom en och samma leverantör.

–  Vi erbjuder allt. Kan vi inte själva leverera något så tar vi reda på vilka alternativ som finns. På Wasaline har de ett telefonnummer som de vet att de kan ringa och de får hjälp därifrån. Vi vill att de ska få en helhetslösning från oss.

Helheten är också enligt Ståhlberg ett viktigt element för fortsatt samarbete.

–  Det finns inte på kartan att vi skulle använda flera olika leverantörer. Nu har vi en som gör allt. Jag rekommenderar varmt Entia som samarbetspartner. Det är smidigt och allt fungerar verkligen.